Rusza ogólnopolski konkurs edukacyjny „Ogarnięci finansowo – długoterminowo!”
Fundacja edukacji finansowej dzieci i młodzieży „Trampki na Giełdzie” zaprasza uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych w wieku 12–18 lat do udziału w konkursie edukacyjnym „Ogarnięci finansowo – długoterminowo!”. Projekt finansowany jest ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej i ma na celu kształtowanie nowoczesnych i odpowiedzialnych postaw w obszarze finansów osobistych, przedsiębiorczości oraz krytycznego myślenia.
Cele konkursu
Konkurs „Ogarnięci finansowo – długoterminowo!” to nie tylko sprawdzian wiedzy, ale przede wszystkim zaproszenie uczniów do samodzielnej pracy, refleksji i działania. Współczesna edukacja finansowa wymaga nie tylko znajomości pojęć, ale przede wszystkim praktycznego ich zastosowania – dlatego uczestnicy programu uczą się poprzez tworzenie własnych inicjatyw i projektów. Bardzo ważne są zaangażowanie i praca własna uczniów, którzy w teamch mają możliwość przepracowania idei edukacji finansowej tak, jak sami ją rozumieją i chcieliby wykorzystać.
Do konkursu mogą przystąpić kilkosobowe zespoły uczniowskie tworzone w klasach, które wzięły udział w Warsztatach Edukacji Finansowej realizowanych w ramach projektu. Dzięki temu każda grupa startuje z podobnym przygotowaniem merytorycznym, a praca nad projektem staje się naturalną kontynuacją zdobytej wiedzy.
Celem konkursu jest więc:
- zachęcenie uczniów do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym,
- pogłębienie wiedzy poprzez praktyczne doświadczenia i analizę codziennych problemów finansowych,
- kształtowanie umiejętności przemyślanego podejmowania decyzji w oparciu o krytyczne myślenie i fakty,
- rozwijanie postaw prospołecznych – projekty uczniowskie mają inspirować nie tylko autorów, ale również ich kolegów, młodszych uczniów oraz lokalne społeczności,
- pokazanie, że finanse osobiste to nie tylko cyfry i rachunki, ale także odpowiedzialność, planowanie i współpraca w zespole.
Zasady konkursu
Uczniowie, którzy wezmą udział w projekcie, rozpoczną od warsztatów stacjonarnych w szkołach realizowanych od września do końca listopada 2025. Następnie uczniowie będą realizować pracę własną w oparciu o karty pracy, która pomoże w utrwaleniu ich dobrych nawyków finansowych każdego dnia. Każdy uczeń ma własną kartę pracy, aby osobiście móc zaplanować swój 4 tygodniowy budżet i przemyśleć to, czego nauczył się na warsztatach.
Trzeci etap to konkurs projektów uczniowskich (IX–XI 2025). Kilkuosobowe zespoły (3–7 osób) przygotują własne projekty edukacyjne – skierowane do społeczności szkolnej lub lokalnej – np. lekcje dla młodszych klas, debaty oksfordzkie, gazetki szkolne, kampanie informacyjne, podcasty czy fotoreportaże. Każdy projekt musi mieć publiczną prezentację w szkole oraz formę dokumentacji przesłanej do organizatora do 25 listopada 2025.
Projekty zostaną ocenione przez Kapitułę Konkursu pod kątem zgodności z celami programu, oryginalności, wpływu społecznego, a także umiejętności wykorzystania nowoczesnych narzędzi (w tym odpowiedzialnego korzystania z AI).
Inspiracje dla uczniów
Organizatorzy podkreślają, że uczniowie mają pełną swobodę w wyborze tematu i formy swojej pracy. Aby ułatwić im start, przygotowano listę przykładowych projektów, takich jak:
- - kampania „Inspirujemy młodsze klasy do oszczędzania” z plakatami i minilekcjami,
- - „Hasło Bezpieczeństwa Rodziny” – film i materiały edukacyjne dla rodziców,
- - uruchomienie Szkolnego Klubu Finansowego,
- - projekt „Antyscam” – analiza reklam i poradnik bezpieczeństwa,
- - „Budżet na start” – praktyczny szablon domowego budżetu,
- - „Lokata pod lupą” – porównanie ofert oszczędnościowych,
- - „Waluty tydzień po tygodniu” – monitoring kursów walut i infografika,
- - debata oksfordzka „Potrzeba czy zachcianka?”,
- - mikroprzedsięwzięcia uczniowskie na rzecz społeczności szkolnej lub lokalnej.
Finał na Giełdzie Papierów Wartościowych
Zespoły, które najlepiej zrealizują swoje projekty, zostaną zaproszone do finału konkursu, który odbędzie się w grudniu 2025 roku na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Finaliści zaprezentują swoje prace przed jury, otrzymają dyplomy, certyfikaty uczestnictwa oraz nagrody.
Ramy czasowe i harmonogram
- - VII 2025 – rozpoczęcie rekrutacji szkół i zgłoszeń klas,
- - IX–XII 2025 – warsztaty edukacyjne w szkołach,
- - IX–XI 2025 – realizacja projektów uczniowskich i praca z mentorami,
- - 25 listopada 2025 – ostateczny termin nadsyłania prac konkursowych,
- - 1 grudnia 2025 – ogłoszenie listy 10 zespołów-finalistów,
- - 6 grudnia 2025 – finał konkursu i prezentacje projektów na GPW w Warszawie.
Wsparcie dla uczniów i nauczycieli
Każda zgłoszona klasa otrzyma bezpłatny pakiet edukacyjny, a zespoły projektowe będą mogły liczyć na wsparcie mentorów – studentów i ekspertów współpracujących z Fundacją. Projekty mają charakter zespołowy i opierają się na metodzie uczenia przez działanie (project-based learning), co wzmacnia praktyczne kompetencje młodzieży.
Organizator i finansowanie
Organizatorem konkursu jest Fundacja Edukacji Finansowej Dzieci i Młodzieży „Trampki na Giełdzie”. Projekt „Ogarnięci finansowo – długoterminowo!” jest finansowany ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Regulamin konkursu dostępny na stronie fundacji “Trampki na Giełdzie”: https://polak-inwestor.pl/ogarnieci-finansowo-1

Finansowane ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej
w ramach projektu „Ogarnięci finansowo - długoterminowo! Kształtowanie postaw prospołecznych, przedsiębiorczych
i krytycznego myślenia odporności na fake newsy u dzieci
i młodzieży” w programie „Młodzi Obywatele”.